Jak usprawnić pracę kelnera – poznaj zalety systemów POS

Gastronomiczny system sprzedaży wspiera pracę całej restauracji oraz ułatwia zarządzanie nią. Najczęściej jednak głównymi użytkownikami systemu są kelnerzy, i to również dla nich system może okazać się największym ułatwieniem bądź utrapieniem. Właściwie dobrany system POS może znacząco podnieść wydajność kelnera oraz jego satysfakcję z pracy. Stąd też warto wsłuchać się w opinie kelnerów na etapie wyboru systemu POS, poznać ich oczekiwania i obawy, a także porównać doświadczenia, które mogą pomóc w wyborze najlepszego rozwiązania. W poniższym artykule omówimy szerzej funkcjonalności systemów POS, które ułatwiają pracę kelnerów, oraz istotne kwestie z ich punktu widzenia.
System POS dla kelnera
Często zdarza się, że za wyborem systemu gastronomicznego stoją manager restauracji i/lub jej właściciel. Jednak przy tym wyborze mogą kierować się funkcjami nadzorczymi, których jakość niekoniecznie będzie szła w parze z wydajnością obsługi zamówień. Z tego powodu na prezentację systemów gastronomicznych staramy się zapraszać zespoły składające się z przedstawicieli różnych grup. Na etapie wstępnego rozeznania każde spostrzeżenie jest istotne.
Podstawowe wyróżniki wskazywane przez kelnerów w opisie dobrego systemu POS są dość prozaiczne – są to intuicyjność obsługi i stabilność działania. Systemy POS starszego typu często są nieintuicyjne, ich obsługa wymaga zaawansowanego przeszkolenia, a jego pełne opanowanie jest zmorą nowych pracowników, którzy na wstępie do nowej sytuacji otrzymują dodatkowy stresor w postaci archaicznego systemu sprzedaży. Druga kwestia, czyli stabilność działania. dotyczy raczej urządzeń, na których instalowany jest system, aniżeli samego systemu. Na etapie zakupu warto porównać wydajność różnych oferowanych urządzeń, zaś na etapie eksploatacji dobrze pamiętać, że nic nie jest wieczne, szczególnie elektronika. Systemy są stale aktualizowane i rozbudowywane, przez co potrzebują większej mocy obliczeniowej do stabilnej pracy, dlatego też wymiana ekranu POS co kilka lat jest wręcz koniecznością.
Po wyborze sprzętu i systemu gastronomicznego przyjaznych kelnerom pora na odpowiednie dostosowanie. Warto skonfigurować system w sposób ograniczający możliwość popełnienia błędów. Podczas dużego ruchu w restauracji, ciężko wymagać od kelnerów stuprocentowej koncentracji podczas nabijania zamówień do systemu POS. Jednak możemy ułatwić im to zadanie. W większości systemów możemy opracować ścieżkę dodawania pozycji do zamówienia, w taki sposób, aby to system sam sugerował użytkownikowi kolejne kroki, czy zmienne, które powinny zostać odnotowane. Przykładem może być stopień wysmażenia steka – możemy kazać kelnerowi uzupełniać go jako notatkę, licząc, że nigdy o tym nie zapomni lub ustawić system w taki sposób, aby przy dodaniu steka do zamówienia sam pytał o stopień wysmażenia i uniemożliwił dodanie go do zamówienia bez jego określenia. Dostosowując interfejs sprzedaży możemy również ukryć przyciski nieużywanych funkcjonalności, ponieważ nie tylko zaciemniają one obraz okna sprzedaży, a także narażają użytkownika na komplikacje powodowane przypadkowymi funkcjonalnościami.
Moduły systemów gastronomicznych dedykowane kelnerom
Producenci systemów gastronomicznych posiadają w swojej ofercie funkcjonalności dedykowane kelnerom. Jednym z najpopularniejszych jest tzw. mobilny kelner. To narzędzie umożliwia uruchomienie uproszczonego stanowiska sprzedaży na ekranie tabletu lub smartfona, dzięki czemu kelner może przyjąć zamówienie bezpośrednio przy stoliku. Oszczędza to czas, który musiałby poświęcić na dotarcie do POS-a na barze, a także przyspiesza reakcje kuchni, która otrzymuje informacje o złożonym zamówieniu znacznie szybciej.
Innym ułatwieniem dla pracy kelnerów może być dwustronny system KDS. System KDS, zastępuje drukarki kuchenne ekranami, na których możemy oznaczać pozycje zamówienia jako przygotowane. KDS funkcjonujący w trybie dwustronnym może dodatkowo wysyłać informacje z kuchni do kelnera o przygotowanym zamówieniu. Kelner może sprawdzać status swoich zamówień na ekranie zainstalowanym na barze lub urządzeniu, na którym korzysta już z mobilnego kelnera, a który ma zawsze przy sobie.
Obie opisane wyżej funkcjonalności oszczędzają czas i zbędne kroki kelnera, sprawiają równocześnie, że może poświęcić więcej czasu obsługiwanym gościom. Nie opuszczając sali w celu nabicia zamówień lub sprawdzenia statusu zamówień, kelner staje się w ich oczach bardziej dostępny.