QR menu w restauracji – zamówienia bez kelnera
Podczas dużego ruchu w restauracji może zdarzyć się, że goście siedzący przy danym stoliku mogą poczuć, że obsługa nie poświęca im dostatecznie dużo uwagi. Trudno winić za to obsługę – mimo najszczerszych chęci z ich strony, są ograniczeni czasem, a zatrudnienie kolejnego członka nie zawsze jest takie proste. Faktem jest jednak to, że restauracja ponosi wówczas starty, czy to wizerunkowe czy też finansowe, np. w postaci mniejszych napiwków czy rachunków ograniczonych przez pozycje, których goście nie mieli sposobności zamówić. Jednym z rozwiązań, które może okazać się pomocne w takich sytuacjach, jest system wirtualnego menu oparty o kody QR, za pośrednictwem których goście restauracji mogą samodzielnie składać zamówienia, nie wstając od stolika. Więcej na temat tego rozwiązania dowiecie się z niniejszego wpisu.
QR menu w restauracji – jak to działa?
Działanie wirtualnego menu z QR kodami przy stolikach jest bardzo proste i możemy przyrównać je do działania kiosków samoobsługowych znanych z popularnych sieci fast-foodowych lub kas samoobsługowych, z jakich korzystamy w marketach. Główną różnicą, a równocześnie oszczędnością dla właściciela lokalu, jest to, że kioskiem jest tutaj telefon gościa siedzącego przy stoliku. Zeskanowanie kodu QR umieszczonego na stoliku odsyła użytkownika do wirtualnego menu, z opisami i zdjęciami dań, w którym będzie mógł wybrać interesujące pozycje i złożyć zamówienie. To zamówienie pojawi się na systemie POS obsługi, który automatycznie wyśle zamówienie na kuchnie.
Oprócz pozycji zamówienia, zarówno na POS-ie, jak i na wydruku kuchennym może pojawić się numer stolika, przy którym siedzą goście. Kody QR w restauracji są generowane oddzielnie dla każdego stolika, jeśli dania chcemy serwować do stolików lub jednolicie dla całego lokalu. Jeśli natomiast chcemy wydawać je przy barze, możemy wówczas wysłać klientowi powiadomienie na telefon, którego użył, aby odebrał zamówienie. Restaurator może również umożliwić klientom płatność przez bramkę płatniczą udostępnioną w wirtualnym menu. Sprawdzi się to szczególnie w przypadku serwowania zamówień przy barze. W restauracjach z pełną obsługą, można wyłączyć tę opcję, aby to kelnerzy rozliczali zamówienia. System umożliwi również dodanie napiwku podczas płatności.
Dlaczego warto zainstalować kody QR na stolikach w swojej restauracji?
Podstawową zaletą wirtualnego menu w restauracji jest odciążenie kelnerów i zwiększenie skuteczności obsługi. Na wstępnie należy podkreślić, że narzędzie menu na QR kodach nie zastępuje obsługi, ale ją wspomaga. Może być wykorzystywane w różny sposób: może częściowo uzupełniać prace kelnerów, może obsługiwać część sali, bądź może być wykorzystywane do domawiania kolejnych pozycji. W restauracjach, które chcą wprowadzić tę małą innowację, zwykle proponujemy, aby pozostawić gościom wybór, w jaki sposób chcą zamawiać.
- Oszczędność czasu, przy wykorzystaniu QR menu, zaczyna się od zajęcia przez gości miejsca przy stoliku, kiedy to w standardowym modelu czekaliby na podanie kart menu do stolika, a teraz mogą niemal natychmiast zeskanować kod, który przekieruje ich do karty menu. Po dokonaniu wyboru, nie będą musieli czekać na kelnera, który zapyta czy są gotowi, ale będą mogli od razu złożyć zamówienie.
- Kody QR mogą także powodować zwiększenie sprzedaży. W jaki spoób? Zdarza się, że goście restauracji rezygnują z dalszego zamawiania ze względu na dużą kolejkę przy barze lub ograniczoną dostępność kelnera. W takiej sytuacji mogą wygodnie kontynuować zamawianie nie wstając od stolika i bez angażowania kelnera.
- Nie można zapomnieć, że kody QR także pomagają w poprawie wizerunku. Oczywiście nie każdy gość restauracji jest zwolennikiem nowoczesnych technologii, niektórzy wolą opierać się o kontakt z drugim człowiekiem i nie należy z tym walczyć, jednak umożliwienie złożenia zamówienia przez QR menu wpływa pozytywnie na opinie gości na temat lokalu. Lepiej pozostawić klientowi opcję, z której może skorzystać, niż zostawić go z poczuciem frustracji związanym z brakiem możliwości sprawnego zamawiania.
QR kody na stolikach – ile to kosztuje i jak wygląda wdrożenie?
Zastosowanie QR menu nie generuje dużych kosztów w zależności od dostawcy rozwiązania najczęściej jest rozliczane w formie wygodnego abonamentu lub prowizji od dokonanych przez platformę płatności, porównywalnej do prowizji za płatności internetowe (1-2%).
Wdrożenie i przeszkolenie z obsługi rozwiązania QR menu trwa najwyżej godzinę. Istotna jest jednak kwestia komunikowania o dostępności rozwiązania przez samą restaurację. Rozwiązanie, o którym goście restauracji nie będą wiedzieć lub nie będą potrafili z niego skorzystać będzie zwyczajnie bezużyteczne, dlatego tak ważne jest skrupulatne przygotowanie do wdrożenia samej załogi oraz ewentualnych materiałów informacyjnych.