Chmurowe systemy POS dla gastronomii – Co je wyróżnia?

Od dłuższego czasu możemy zaobserwować wyraźny trend zmiany sposobu rozliczania za dostęp do usług i treści, a coraz częściej także towarów, na system subskrypcyjny. Prym wiodą tutaj portale streamingowe, choć abonamenty stały się codziennością także w branży fitness i wielu innych. Konsumenci chętnie decydują się na współpracę w takim modelu rozliczeniowym ponieważ nie generuje to dużych kosztów startowych, nie wiąże nas stale z konkretnym dostawcą i generalnie daje dużą swobodę. Zgodnie z duchem opisanej wyżej tendencji działają również producenci chmurowych systemów gastronomicznych, a więcej na ten temat dowiecie się z poniższego artykułu.
System POS w chmurze, jak działa?
Każdy system POS dla gastronomii łączy w sobie dwie podstawowe funkcjonalności, pierwszą jest interfejs sprzedażowy dla obsługi, drugą panel administracyjny dla managera lub właściciela. Sposób połączenia tych dwóch stron to pierwszy ważny wyróżnik systemu POS w chmurze. W tradycyjnym systemie POS dane są zapisywane na tym samym urządzeniu, na którym prowadzona jest sprzedaż lub serwerze, który zwykle jest umieszczany w restauracyjnym zapleczu. Stanowisko sprzedaży z systemem chmurowym jest natomiast połączone z chmurą danych, na której zapisują się wszystkie istotne dane i gdzie znajduje się cała baza danych z menu, listą pracowników czy stanami magazynowymi. Samą zasadę działania możemy porównać do filmu na płycie dvd lub dostępnego w portalu streamingowym, korzystamy z innego nośnika danych i podobnie jak w przywołanym przykładzie stwarza nam to zupełnie inne możliwości.
Czym system POS dla gastronomii w chmurze różni się od tradycyjnego systemu POS?
Każde rozwiązanie chmurowe to przede wszystkim rozwój dostępności, w tradycyjnym systemie gastronomicznym aby przeanalizować sprzedaż, wprowadzić nowy produkt do menu czy przyjąć fakturę zakupową na magazyn najczęściej musieliśmy być na miejscu w restauracji. W przypadku systemu chmurowego wystarczy, że mamy dostęp do internetu, a naszą restauracją możemy zarządzać z dowolnego miejsca na ziemi. Zapis danych w chmurze ułatwia również pracę kilku użytkowników równocześnie, co jest nie możliwe w wypadku systemu funkcjonującego wyłącznie w ramach jednego urządzenia. Z opisanych wyżej powodów system POS w chmurze to świetne rozwiązanie dla osób, które nie przychodzą do restauracji codziennie, a chcą wydajnie pracować zdalnie. Chmurowy system gastronomiczny to też nie lada gratka dla sieci restauracyjnych, ponieważ pomoże on w łatwy sposób agregować dane z wielu punktów, a także sprawnie dokonywać zmian w menu dla całej sieci jednocześnie. Zapis bazy w chmurze chroni także dane przed utratą wskutek awarii lub kradzieży POS-a czy serwera, na wypadek takich sytuacji w systemie chmurowym nadal mamy dostęp do całej historii sprzedaży i istotnych baz.
Ile kosztuje chmurowy system POS?
Koszt dostępu do chmurowego systemu gastro podobnie jak w wypadku tradycyjnego systemu POS zależy od wielu czynników takich jak ilość stanowisk czy niezbędne moduły. Najbardziej podstawowe rozwiązania zaczynają się już od 89 zł netto miesięcznie, a korzystając z rabatu za płatność za dłuższy okres z góry nawet od 60 zł netto miesięcznie. W kwestii sprzętu, najtańsze zestawy sprzedażowe, składające się z ekranu i prostej drukarki fiskalnej, zaczynają się już od niespełna 3 tysięcy złotych netto.
Koszt startowy uruchomienia systemu chmurowego jest zwykle kilkukrotnie niższy od tradycyjnego rozwiązania, ponieważ chmurowe rozwiązania nie potrzebują dużej mocy obliczeniowej, dzięki czemu funkcjonują na POS-ach z systemem android, które są znacznie tańsze. Nie kupujemy również licencji programu (od ok. tysiąca do kilku tysięcy złotych netto), ponieważ za jego użytkowanie płacimy w formie subskrypcji. Nie jest nam również potrzebny dodatkowy serwer, możemy również zapomnieć o potrzebie tworzenia kopii zapasowej.
Częstym argumentem na korzyść tradycyjnych systemów jest jednorazowa płatność za licencję programu kupioną na własność i brak kosztów w przyszłości. Nie jest to do końca prawdą, pomijając wyższy koszt sprzętu czy obowiązek tworzenia kopii zapasowych spadający na użytkownika, programy licencyjne co roku otrzymują aktualizacje, które są dodatkowo płatne. W systemie chmurowym w ramach abonamentu zawsze mamy dostęp do najnowszej wersji oprogramowania zgodnej z obowiązującymi przepisami.
Jak wybrać odpowiedni chmurowy system POS?
Z naszego doświadczenia wynika, że systemy gastro często są dobierane na wyrost, a ich użytkownicy płacą za funkcjonalności których nie wykorzystują. Na etapie wyboru systemu wypytujemy naszych klientów o szczegóły dotyczące ich biznesów, aby dopasować odpowiednie rozwiązanie na teraz, ale również zdiagnozować ich potrzeby mogące wystąpić w przyszłości, tak aby wybrane rozwiązanie dało się łatwo dostosowywać w miarę rozwoju firmy. Podczas spotkań prezentujemy możliwości systemów takich jak Dotykacka, GoPOS czy POSbistro. Omawiamy z klientami różnice między systemami i ich ważne atuty, tak aby na koniec dobrać najlepsze rozwiązanie w najkorzystniejszej konfiguracji.